Vzostup a pád Byzantskej ríše, 3. a posledná časť
14.02.2015 13:02
Vládnutie v Byzancii ovplyvňovali vo veľkej miere aj manželky cisárov (ich vplyv bol neporovnateľne väčší ako v podobných prípadoch na západe Európy) a v nejednom prípade to bolo velmi markantne. Cisárovna Eirne, neter bulharského chána, dokonca strhla v 8. storocí vládu celkom na seba. Najskôr bola manželkou cisára Leona IV. Po jeho smrti prebrala vládu za ich neplnoletého syna Konštantína, ale vládla dalej aj potom, ked dospel. Neskôr, aby sa udržala pri moci, lebo jej ctižiadost bola neobmedzená, tak ho dokonca dala oslepit. Jej pozícia ako vládkyne bola natolko silná, že dokonca franský král Karol Velký sa uchádzal o jej ruku. Krátko po jeho ponuke ju však pripravila o moc palácová revolúcia a o niekolko rokov zomrela vo vyhnanstve v roku 802.
Pomery na byzantskom cisárskom dvore boli poznačené nesmiernym napätím, intrigami a nedôverou. Vysokí dôstojníci a šlachtickí úradnici intrigovali bez prestania. Išlo im o to, aby si získali priazen cisára ci cisárovny, prípadne pri vhodnej príležitosti, aby katapultovali na trón sami seba. Principiálne sa o to mohol pokúsit každý, lebo na rozdiel od západnej Európy cisár nemusel pochádzat z vysokého rodu a aj to bol dôvod pre castú výmenu dynastií. Takú karieru mal za sebou napríklad cisár Bazileus I. (812 - 886), ktorý svoju kariéru na cisárskom dvore zacínal ako paholok pri konoch, kde sa zapácil cisárovi a ten ho poveril vyššími úlohami. Ako atraktívne vyzerajúci muž neskôr prevzal jeho bývalú, ale stále vplyvnú milenku, s ktorej pomocou – co bola jej pomsta za cisárovo zavrhnutie - ho neskôr zavraždil a dosadil sám seba na trón, tiež s jej pomocou.
Ešte za cisára Baziliea I. začala Byzancia s pokrestancovaním Srbov. Do Ruska sa byzantské krestanstvo dostalo cez sobáš kijevského velkokniežata Vladimíra, ktorý požiadal o ruku sestry Bazilea II. (957 – 1025). Udialo sa tak predovšetkým na základe politických úvah a plánov byzanského cisárskeho dvaora. Vladimír sa zaviazal, že on a jeho krajina prijímu krestanstvo. Práve Slovania prijímali krestanstvo ovela rýchlejšie a pozitívnejšie (v mojom románe Byzantínec – mudrc krála Svätopluka, som práve v tejto veci priniesol nové fakty), ako napríklad svojho casu Sasovia. Ich vládcom sa velmi pácila a zapôsobila na nich kultúrna prevaha krestanstva. Moskva sa neskôr stala sídlom patriarchu a už v 16. storocí sa Rusi vnímali ako tretí Rím. S relígiou prevzali ruskí vládcovia všetky podstatné aspekty byzantínskeho štátnictva.
V roku 1095, za pápeža Urbana II., sa zrodila križiacka idea oslobodenia božieho hrobu a Palestíny od mohamedánskych Saracénov. Začali sa viac ako jedno storocie trvajúce boje križiackych výprav proti islamu a spociatku sa Byzantíncom zdalo, že to ich ríši prinesie úlavu, lebo medzi casom boli atakovaní zo všetkých strán. Istý cas tomu tak aj bolo, ale po ukoncení bojov a konecnej porážke križiakov a zlikvidovaní ich královstiev na území Saracénov, zostali na tom ovela horšie ako predtým.
Islam totiž vojensky ešte viac zosilnel a Byzancia bola ekonomicky i vojensky takmer na dne. Križiaci v priebehu bojov zacali Konštantinopol pokladat za istý druh samobsluhy a niekolkokrat ho doslova vydrancovali. Velkú cast Byzancie si rozdelili medzi sebou. Štvrtinu z nej dostal flámsky gróf Balduin, ktorý sa dal korunovat za latinského cisára. Ale s Byzanciou ešte nebol úplný koniec a cisárovi, s jeho dvorom, sa podarilo újst do Nicei, kde v roku 1204 bol prevolaný za nového cisára Teodor I. Podarilo sa mu vybudovat malú, no stabilnú krajinu. V nej v 13. storocí prišlo ešte raz k prekvitaniu byzantského umenia, literatúry a vied.
Je neuveritelným faktom, že táto malá krajina nadobudla velmi rýchlo velkú moc a že dokázala odolávat najmä útokom mocných tureckých Seldžukovcov, ktorí zaciatkom 11. storocia prenikli do Malej Ázie. Nicejskej ríši Byzantíncov sa dokonca podarilo znova získat aj Konštantinopol, hoci len pomocou zrady. Potom sa ale na scéne byzantskej histórie a na veľké nešťastie ríše, objavili premocní Osmani. V Malej Ázii sa v 13. storocí vytvorili viaceré malé turecké štáty, medzi nimi aj sultanát Osmana I. (1259 – 1326). Pocas jeho vlády a vlád jeho následníkov, Osmanov, narastala ich moc neobycajne rýchlo a coskoro zjednotili pod svoju zástavu všetkych Turkov.
Od roku 1341 sa byzantskí cisári velmi evidentne usilovali o pomoc Západu. Ostáva jeho velkou hanbou, že k tejto pomoci nikdy neprišlo, a to predovšetkým zásluhou Vatikánu. Ked posledný cisár Konštantín XI. nastúpil v roku 1449 na trón, tak pôvodne obrovská Byzancia pozostáavala fakticky už len z Konštantinopolu. Pomoc západného krestanstva byzantský cisár nielenže nemohol už ocakávat, ale naopak, námorné velmoci, Benátky a Janov, sa už predtým zaranžovali so sultánom Mehmetom II. a slúbili Turkom, že nezasiahnu, keď bude obliehať Konštantinopol.
Ked padli múry Konštantinopolu, tak tureckí vojaci smeli mesto tri dni plienit a robit co chceli. Až potom prišiel aj Mehmet II. a hneď sa vydal do chrámu Hagie Sofie, kde padol na kolená a dakoval Alahovi za velkolepé vítazstvo. Z vtedajšieho najväcšieho chrámu krestanstva sa stala turecká mešita a Konštatinopol sa odvtedy menuje Istanbul.
Byzancia sa začala cisárom Konštantínom a po viac ako tisícročí sa aj ukončila Konštantínom. Medzi nimi vládlo ešte deväť cisárov rovnakého mena, ale len posledný Konštantín prišiel aj o ríšu a aj o hlavu.