Dualistický svetonázor monoteizmu a gnozeológie
24.10.2014 00:13
Súperenie náboženstiev a gnostických prúdení
Koncept monoteizmu spocíva v tom, že celý jeho orientacný systém je definovaný najvyššou všemocnou a vo všetkom dokonalou bytosťou, ktorú nazýva jediným bohom.
Tak monoteizmus, ako aj gnózis, fungujú a sú definované na princípe dualizmu. Inak to možno vyjadriťaj nasledovne – zásadne existujú dve formy dualizmu: monoteizmus a gnózis. Problémom dualizmu je to, že absolutizuje dualitu a aj polaritu. Problémom monoteizmu je zas jeho absolutizovanie duality dobra a zla. Gnózis absolutizuje polaritu hmoty a ducha. Preto v nich nie je priestor na skutočnú slobodu - vládne v nich autorita, poslušnosť a podriaďovanie sa.
Gnózis je tajné religiózne poznanie, ktorým sa gnostici, podľa ich presvedčenia, odlišujú od ostatného ľudstva. Gnózis učí, že existuje dokonalý boh, čistý duch, v ktorom je všetko obsiahnuté. Prostredníctvom aktu samostvorenia vstúpil však na kozmickú scénu ducha nový nedokonalý boh, ktorého gnostici nazývajú Demiurgom, alebo bohom stvoriteľom, pretože svojvoľne stvoril hmotu.
Demiurg je v gnostických knihách označovaný ako JHVE, teda je to boh Starého Testamentu Židov - Jahve. Preto gnózis tvrdí, že Ježiš Nazaretský nie je v žiadnom prípade synom židovského boha, ale že je inkarnáciou pravého jediného dokonalého boha, ktorý je čistým duchom a nemá nič hmotné. Preto Ježiš gnostikov má výlučne duchovnú podstatu. Bol to Demiurg a nie pravý dokonalý boh, ktorý stvoril človeka a vtesnal ho do hmoty. Človek však nesie v sebe aj princíp pôvodného dokonalého boha a je len na ňom , aby sa prostredníctvom gnózis oslobodil od hmoty a sa od nej navždy odlúčil.
Monoteizmus redukuje realitu len na existenciu duality dobra a zla a svojho boha vidí ako niečo absolútne a preto chybne ho neinterpretuje ako všetko obsahujúcu celistvosť. Tú možno potom chápať ako kozmické vedomie, napr. aj v zmysle panpsychizmu skveleho myslitela, prírodovedca a katolíckeho teológa Teilharda de Chardina (podrobne som o tom písal v kniha Kozmos, duch a vedomie), ale aj v zmysle pozoruhodných interpretácií monoteistického boha nemeckým katolíckym mystikom, majstrom Eckhartom, za čo bol veľmi atakovaný katolíckou cirkvou v 14. storočí a nakoniec obvinený z kacírstva.
Z toho dôvodu je v monoteizme aj idea boha nesprávne chápaná. Boh má vyslovene antropocentrický rozmer a je vtesnaný do osoby, ktorá je identicky podobná človeku a ktorá je vnímaná ako jeho obraz a recipročne je potom aj človek chápaný ako bytosť stvorená na obraz boží. Z toho však jednoznačne vyplýva, že boh monoteizmu nie je nič ine, ako človekom urobený a len podľa človeka skonštruovaný IDOL. Ak by najvyššia pozemská inteligencia bola lokalizovaná napríklad v krave a táto by dospela k monoteistickej interpretácii transcendencie, tak by jej monoteistický obraz boha bol identický s kravou. Takto vyformovaný boh monoteizmu sa potom stáva bohom, ktorý sa manifestuje len prostredníctvom jednej jedinej relígie a spása človeka sa dá realizovať len v rámci jej pravidiel a dogiem, teda spasený a odmenený pobytom v nebi môže byť len jej verný prívrženec. Len vlastné náboženstvo je jediné dobré a správne a je povýšené na absolútne dobro, zatiaľčo všetky ostatné religiózne i ateistické systémy sú chápané ako zlé, bludné a nepriateľské.
Gnostické smery dualizmu vnímaju boha taktiež výlučne ako absolútno a z tohoto pohľadu absolutizujú polaritu ducha a hmoty tým, ze absolútne dobro je duchovno. Boh je prehlásený za jedinú realitu a hmota ako jeho protipól, je len ilúziou a zlom. Takto chápaný dualizmus v monoteizme i v gnosticizme vedie nevyhnutne k vytváraniu hraníc a k vzniku proti sebe stojacích nepriateľských zoskupení, a to dokonca aj vo vnútri toho istého náboženstva. Kresťanský monoteizmus vyniesol katolíkov a protestantov, cirkev a kacírov, islam zas sunitov a šiitov.
Dualistický monoteizmus i gnosticizmus vyžadujú absolutnú poslušnost svojich prívržencov, a to v každom ohľade. Indivíduum tak stráca svoju vnútornú slobodu, resp. sa k nej vôbec nikdy neprepracuje ( skvele o tom píše Erich Fromm v knihe Právo na neposlušnost) a stáva sa poslušným nástrojom, ktorý možno použiť a zneužiť principiálne ku všetkému, i k vražde , násiliu a vojne, podľa parole: dobro musí potláčať a ničiť zlo vždy a všade.
Kresťanská cirkev bojovala poťas viacerých storočí , vraj v mene svojho boha, proti „diablovi“, ktorého lokalizovala nielen v kacíroch, ale aj v tisíckach úbohých žien, ktoré dala masovo upaľovať a proti kacírom viedla krvavé vojny a inkvizičné procesy. Jej katastrofálne, násilné a patologické uplatňovanie svojej absolútnej “pravdy“ napokon viedlo k vytváraniu protiváhy. Pre veľký počet prenasledovaných a mučených sa takáto kresťanská cirkev musela v konečnom dôsledku sama javiť ako moc a prítomnosť diabla, a tak sa jej protivníci organizovali v tajných proticirkevných spolkoch a opozičných náboženských prúdeniach.
Deštruktivitu, nepriatelstvo a nenávisť medzi ľuďmi spôsobili najväčšou mierou západné relígie, ktoré sú vybudované na princípe monoteizmu a už viac ako dve tisícročia negatívne ovplyvňujú ľudstvo a ženú ho do neustálych vojen. Ich nadstavbou a spolupracovníkom sa stal kapitalizmus a v našej dobe následne turbokapitalizmus, ktorého monoteistickým božstvom je maximalny zisk za každú cenu. Kto je proti nemu, toho treba zničiť a viesť proti nemu vojnu.
Kríza nášho myslenia vrcholí v našej nenávisti , v našej deštruktivite, v našej netolerancii a v našej patologickej ziskuchtivosti a sa stupňuje čoraz viac a pokiaľ nás bude ovládať patriarchálna monoteistická morálka, ktorá je zakorenená ešte v stredoveku, tak z nej nenájdeme nijaké východisko!!!